Egyre többen keresnek autót külföldi hirdetésekben, mert sokan úgy vélik, hogy ott jobb állapotú vagy olcsóbb kocsikra lehet bukkanni. Az igazság az, hogy a külföldről behozott autó valóban lehet jó vétel, de rengeteg buktatót rejt. Aki nem ismeri a folyamat részleteit, könnyen fizethet sokat olyan járműért, amely valójában problémás előélettel rendelkezik. Ezért elengedhetetlen a körültekintés.
A legnagyobb vonzerőt általában az ár jelenti. Ugyanaz a típus, amely Magyarországon drágábbnak tűnik, Németországban vagy Ausztriában sokszor olcsóbban megvásárolható. Azonban a látszólag kedvező ár mögött gyakran magas futásteljesítmény vagy komoly sérülés áll. Nyugaton sokan cégautóként használják a kocsikat, így gyorsan gyűlnek a kilométerek. Ez önmagában nem gond, ha a karbantartás megfelelő volt, de ehhez hiteles szerviztörténetre van szükség.
Az óratekerés külföldről behozott autóknál is gyakori jelenség. Hiába gondolják sokan, hogy ez csak itthoni trükk, a kereskedők külföldön is előszeretettel manipulálják a kilométerórát. Az egyetlen biztonságos megoldás a gyári szervizadatok lekérése, illetve a hivatalos adatbázisok ellenőrzése. Ez némi pluszköltséggel járhat, de hosszú távon sokkal olcsóbb, mint egy széthajtott autót drágán fenntartani.
A papírok ellenőrzése külföldi vásárlásnál még fontosabb, mint belföldön. Nem mindegy, hogy az autót törés után hozták-e vissza a forgalomba, volt-e totálkáros, vagy esetleg lízingből kerül ki. Egy hiányos papírcsomag komoly kockázatot rejt: az autót lehet, hogy be sem lehet honosítani, így végül használhatatlanul marad a garázsban. A vevőnek mindig ragaszkodnia kell a teljes dokumentációhoz, beleértve a szervizkönyvet és az előző vizsgáztatások jegyzőkönyveit is.
A honosítás költségei sokakat meglepnek. Nemcsak a regisztrációs adóra kell számítani, hanem a műszaki vizsgára, az eredetiségvizsgára és a forgalomba helyezési díjakra is. Ezek összeadva több százezer forinttal növelhetik meg az autó árát. Sok esetben így a külföldről olcsón megvett autó végül alig lesz olcsóbb, mint egy hazai példány. Éppen ezért a teljes kalkulációt mindig előre kell elvégezni.
A biztosítás és az alkatrész-utánpótlás sem elhanyagolható tényező. Egyes típusokat ugyan kedvezően lehet megvenni külföldről, de ha Magyarországon ritkák, az alkatrészárak és a javítás költségei az egekbe szökhetnek. Egy speciális motorral vagy ritka felszereltséggel rendelkező autó fenntartása könnyen komoly teherré válhat. Aki ilyen irányban gondolkodik, jobban jár, ha előtte szerelővel konzultál.
Érdemes mérlegelni a kereskedő és a magánszemély közötti különbséget is. Kereskedőnél általában több garanciát kapunk a papírok és az ügyintézés terén, viszont magasabb áron. Magánszemélytől kedvezőbb ár érhető el, de a kockázat is nagyobb. Mindkét esetben alapelv, hogy a szerződésben világosan rögzítsük az autó állapotát és az átadás körülményeit.
A külföldről behozott autók között természetesen vannak igazi kincsek. Sokszor találhatók jól felszerelt, garázsban tartott, rendszeresen szervizelt példányok, amelyeket valóban megéri megvenni. Azonban ezek megtalálása alapos kutatást és utánajárást igényel. Aki időt és energiát szán a keresésre, és nem dől be a túl szépnek tűnő ajánlatoknak, valóban jól járhat.
Forrás:
Szponzorált Tartalom
